PODSUMOWANIE DZIAŁAŃ PODJĘTYCH W RAMACH UPOWSZECHNIANIA WIEDZY NT. AAC

Październik był międzynarodowym miesiącem poświęconym upowszechnianiu wiedzy o komunikacji alternatywnej i wspomagającej. Z tej okazji na terenie przedszkola podjęliśmy szereg działań związanych z AAC. Głównym naszym celem było przybliżenie rodzicom i opiekunom dzieci zagadnienia komunikacji osób niemówiących oraz pogłębienie wśród pracowników przedszkola zdobytej wcześniej wiedzy.  

W ramach podjętych działań:

  • przygotowano gazetkę fotograficzną pt. „Słucham, mówię, działam – październik miesiącem AAC”. Zdjęcia, które zostały na niej umieszczone  dotyczą przede wszystkim wczesnej komunikacji. Fotografie wykonały nauczycielki z grupy I, II, VII, III, IX i IV;
  • opracowano foldery dotyczące ogólnych informacji nt. AAC: „Komunikacja alternatywna i wspomagająca, czyli kilka słów o AAC”,
  • opracowano folder o wczesnej komunikacji: „Komunikować się, ale jak?” oraz o metodzie PECS - „PECS: Model wspomagający/alternatywny rozwijający umiejętność porozumiewania się”. Były one dostępne w wersji papierowej, co spotkało się z dużym zainteresowaniem z Państwa strony. Obecnie są one dostępne na stronie internetowej.
  • w październikowym „Dzielniaczku” opublikowano artykuł „Czytanie uczestniczące jako forma rozwoju komunikacji alternatywnej”.

Nie ustaliśmy jednak w działaniach na rzecz AAC i obecnie nadal realizowane są zaplanowane wcześniej projekty:

  • pracownicy przedszkola wykonują i drukują swoje zdjęcia, aby ułatwić dzieciom komunikację;
  • nauczyciele i terapeuci wprowadzają sygnały uprzedzające dotyczące swoich zajęć;
  • nauczyciele i terapeuci nagrywają i udostępniają na stronę internetową przedszkola filmiki związane z komunikacją alternatywną ( w zakładce AAC);
  • uaktualniane jest oznakowanie symbolami pomieszczeń przedszkolnych.

29 listopada odbyło się szkolenie dla rodziców i pracowników nt. stosowania metody PECS.

W styczniu planujemy szkolenie nt. i wczesnej komunikacji.

Udało się nam zrealizować tak dużo działań związanych z obchodami miesiąca AAC, ponieważ byli w nie zaangażowani wszyscy pracownicy i terapeuci w przedszkolu. Serdecznie za to dziękujemy i liczymy na kolejne pomysły oraz kreatywne rozwiązania dotyczące komunikowania się.

 

Zespół ds. AAC

Dodano: 2017-12-08

 

Ogólnie na temat komunikacji alternatywnej i wspomagającej >> pobierz ulotkę

Gotowość komunikacyjna >> pobierz ulotkę

PECS >> pobierz ulotkę

 

 

FILMIKI Z ZAJĘĆ Z AAC


1. Marcelina z grupy I - sygnał uprzedzający, dokonywanie wyboru

 

W rutynie dnia codziennego Pani Dorota uprzedza Marcelinę, co się za chwilę będzie działo. Pokazuje znak PCS i mówi: "Będziesz jeść". Marcelina w skupieniu patrzy na znak.

Po chwili Marcelina wybiera, co będzie jadła. Dokonuje wyboru z dwóch konkretnych produktów.

 

FILM:

 

 

2. Nicolas z grupy III - śpiewanie uczestniczące

 

Nicolas śpiewa swoją ulubioną piosenkę "Zbudujemy dom". Uważnie słucha, śledzi tekst i włącza się, gdy jest Jego kolej. Śpiewa dotykając palcem odpowiedniego słowa zapisanego znakiem PCS. W czasie refrenu naśladuje stukanie. I ten gest stał się jego gestem naturalnym, gdy upomina się o tę piosenkę. Stuka w kolano i wszyscy już wiedzą, co chce robić. Radość i zaangażowanie nie do opisania - trudno mu odmówić :)

 

FILM:

 

 

3. Helenka z grupy I – sygnał uprzedzający, dokonanie wybory

 

Przed zabawą Pani Dorota pokazuje znak PCS „bawić się” i nazywa, co się będzie działo.

Następnie pokazuje dwie zabawki pytając: "Co wybierasz Helenko: dzwonki czy bańki?” Szybki wybór Helenki znanej z zamiłowania do muzyki:)

 

FILM:

 

 

 

4. Adaś z grupy VI – wybór aktywności

 

W czasie wolnym Adaś podejmuję próbę organizacji zabawy. Może wybrać jedną z aktywności z tablicy z zabawkami. Pani Beata poprzez podpowiedź fizyczną kieruje uwagę chłopca na tablicę. Adaś zauważa tablicę i dokonuje wyboru. Przynosi i podaje znak PCS Pani Beacie, która głośno powtarza to, co Adam powiedział za pomocą znaku. I od razu spełnia prośbę! 

 

Film:

 

 

 

5. Jaś z grupy VII – wybór instrumentu

 

Jaś decyduje, na jakim instrumencie chce grać. Może wybrać jeden z pięciu. Po dokonaniu wyboru odrywa znak PCS i podaje go Pani Izie. Jaś mówi: „Chcę” i wskazuje „trójkąt”. Pani Iza głośno odczytuje cały komunikat: „Chcę trójkąt”.

 

FILM:

 

 

 



6. Olek z grupy VII – używanie książki do komunikacji

 

Olek wybiera instrument, na którym chce zagrać w czasie powitania. Wybiera odpowiedni znak i układa zdanie na pasku. Pasek zdaniowy podaje Pani Izie i wskazując palcem odczytuje zdanie „Chcę flet”. Pani Iza wtóruje mu werbalnie modelując mowę i potwierdzając, że dobrze zrozumiała.

 

FILM:

 

 

 

7. Wiktor z grupy VII – układanie planu dnia

 

Wiktor układa swój indywidualny plan dnia. Pani Marta głośno nazywa jego poszczególne elementy. Po chwili Wiktor dołącza się. Na zakończenie Wiktor odpowiada na pytanie „A teraz gdzie idziemy?”. Pani Marta werbalnie przekierowuje jego uwagę na plan. Znaki PCS ułożone w odpowiedniej kolejności pomagają w koncentracji i porządkują wcześniej zawarte ustalenia z nauczycielem.

 

FILM:

 

 

 

 

8. Karolina z grupy II – powitanie z użyciem komunikatora

 

Karolina w sytuacji naturalnej w ciągu dnia zbiera doświadczenia związane z porozumiewaniem się - wita się z nauczycielem z użyciem komunikatora. Na urządzeniu jest umieszczony znak PCS „Dzień dobry” i nagrany ten sam komunikat głosowy. Komunikator jest umieszczony w stałym miejscu (tu na środku stolika) – tak, aby zapewnić Karolinie swobodny i niezależny dostęp do urządzenia. Dziewczynka skupia uwagę na przedmiocie i po chwili mówi „Dzień dobry”. Pani Ania odpowiada jej, po czym Karolina ponownie włącza przycisk. Ma dużą motywację do działania i ogromne skupienie.

 

 

FILM:

 

 

 

9. Antek z grupy I – sygnał uprzedzający

 

W trakcie zajęć w ciemni Antoś obserwuje bulgoczącą tubę. Pani Dorota podchodzi do niego i pokazuje mu kostkę (kostkę do zmiany koloru w tubie), głośno mówi: „Antoś będziemy zmieniać kolor”. Antek patrzy na kostkę. Komunikat werbalny jest wspomagany umownym komunikatem wizualnym. Po zmianie koloru Antek przekierowuje wzrok na tubę – kolor biały. Nie będzie łatwo go oderwać od patrzenia!

 

FILM:

 

 

 

 

10. Blanka z grupy IV – kojarzenie znaku PCS zdaną czynnością

 

W trakcie leżakowania na wysokości wzroku Blanki wisi znak „Odpoczywać”.  Etykietowanie aktualnej aktywności pomaga w rozwijaniu znajomości znaków PCS,a tym samym poszerza bierny słownik dziecka oraz pomaga zrozumieć daną sytuację. Po kilku minutach leżakowania Blanka zaczęła interesować się znakiem – patrzyła na niego, spontanicznie go dotykała (co jest ogromnym wyzwaniem), próbowała go zerwać! Pani Kasia zaczęła nagrywać niemałe wysiłki Blanki, co nie umknęło uwadze dziewczynki. Mimo wszystko Blanka dalej koncentruje się na znaku, co chwilę kontrolnie spoglądając w stronę zainteresowanego nauczyciela z kamerą w ręku.

 

FILM:

 

 

 

11. Laura z grupy V – wykorzystanie znaków PCS podczas porannych zajęć

 

Pani Karolina pyta Laury: „Jaką mamy porę roku?”. Podaje tablicę z 4 znakami PCS. Laura odpowiada wskazując palcem znak „Jesień”. Po chwili odrywa znak i znając schemat zajęć zaznacza porę roku na ogólnodostępnej tablicy. Natychmiast zaczyna bić brawo nawiązując kontakt wzrokowy z nauczycielką – prośba o zasłużoną pochwałę. Po chwili pani Karolina prosi: „Pokaż, jaką mamy dziś pogodę”. Laura bezbłędnie określa pogodę wskazując odpowiedni znak graficzny – słońce.

 

FILM:

 

 

 

 

12. Blanka z grupy V – naprzemienne mówienie wiersza z wykorzystaniem komunikatora Go Talk 4+

 

Przy powitaniu w czasie zajęć Blanka mówi wspólnie z nauczycielem znany wierszyk. Naprzemiennie – nauczyciel i Blanka - wypowiadają poszczególne fragmenty. Zaczyna pani Karolina mówiąc: „Dwie”. Potem Blanka z niewielkim wsparciem fizycznym kończy frazę mówiąc za pomocą komunikatora „rączki”, itd. Blanka zmotywowana czeka na swoją kolej, potrzebuje tylko niewielkiego wsparcia w odszukaniu właściwego komunikatu.

 

FILM:

 

 

13. Bartek z grupy X – nauka mówienia pełnym zdaniem

 

Pani Bogusia prosi Bartka o narysowanie drogi od chłopca do drzewa. Nie podaje jednak flamastra, tylko trzyma go na wysokości wzroku chłopca. Bartek wyciąga rękę po narzędzia, a pani Bogusia podpowiada mu, co musi zrobić podsuwając książkę do komunikacji. Bartek szybko buduje zdanie przyklejając do gotowego już znaku „Ja chcę” - znak „pisak”. Głośno odczytuje zdanie mówiąc „Ja chcę pisak”. Pani Bogusia natychmiast spełnia jego prośbę.

 

FILM:

 

 

14. Karolina z grupy II – dokonywanie wyboru z 2 przedmiotów


Karolina w trakcie zajęć wybiera, czym chce masować, aby masować Jej ręce. Pani Ola prezentuje na wysokości oczu dziecka 2 przedmiot i głośno nazywa proponowaną aktywność. Karolina przygląda się przedmiotom i wodzi za nimi wzrokiem. Pani Ola przesuwa delikatnie dwa przedmioty w kierunku Karoliny, stawia na stoliku i prosi o dokonanie wyboru. Karolina szybko wybiera masaż oliwką.

 

Film:

 

 

 

15. Julia z grupy III – dokonywanie wyboru z pomocą symboli PCS, odpowiadanie na pytanie tak/nie


Julia w czasie zabawy swobodnej w sali wybiera preferowaną przez siebie aktywność. Pani Asia prezentuje po kolei 2 znaki PCS przyciągając uwagę Julii zbliżeniem ich do twarzy, a potem umieszcza je na tablicy do komunikacji. Julia patrzy na znaki. Po usłyszeniu prośby o dokonanie wyboru oraz przesunięciu tablicy w Jej kierunku dokonuje wyboru: „Chcę słuchać muzyki”.

Po chwili Julia jest rozczarowana dobraną przez nauczyciela piosenką wycofuje się z aktywności opuszczając głowę w dół. Nauczyciel reaguje na zachowanie dziewczynki. Umieszcza na tablicy znak PCS: „Słuchać piosenek” i pyta „Czy Ty chcesz jeszcze słuchać?" - "Tak?" czy "Nie?” i jednocześnie umieszcza odpowiednie znaki na tablicy. Julia bez wahania potwierdza to, co prezentowała swoją postawą.

Następnie wybiera za pomocą symboli zabawę klockami.

 

Film:

 

 

 

16. Olek z grupy VI – sygnał uprzedzający, budowanie zdanie, prośba o pisak

 

Pani Iza siedzi naprzeciwko Olka. Pokazuje mu PCS „pisać” i głośno zapowiada „Będziemy pisać”.

Olek ma przed sobą kartkę. Pani Iza trzyma mazaki w zasięgu jego wzroku i przywołuje uwagę chłopca wypowiadając jego imię. Olek wyciąga rękę po mazak, po czym od razu przenosi aktywność na książkę i pisze „Ja chcę żółty”. Podaje pasek zdaniowy nauczycielowi i odczytuje treść dotykając palcem poszczególne symbole. Pani Iza głośno odczytuje to, co zrozumiała. Zadaje pytanie „Co chcesz żółtego?”. Olek poprawnie uzupełnia i odczytuje całe zdanie.

 

Film:

 

 

 

17. Adaś z grupy X – czytanie uczestniczące z użyciem komunikatora, nauka naprzemienności

 

Adaś odczytuje tytuł książki wskazując na symbol na okładce. Pani Bogusia głośno nazywa to, co zrozumiała. Nauczyciel czyta fragment wiersza, po czym robi przerwę, aby Adaś mógł się włączyć za pomocą komunikatora i powiedzieć powtarzającą się frazę wiersza. Chwilami trudno Adamowi wyczekać na swoją kolej – pani Bogusia delikatnie fizycznie ogranicza przestrzeń, aby łatwiej było Mu usłyszeć rytm wiersza.

 

Film:

 

 

Dodano: 2017-11-14

Zaktualizowano: 2017-11-30

 

Kopiowanie, powielanie, ściąganie za zgodą administratora